Tradisjoner

Gjennomgående innhold i løpet av året

Bursdagsfeiring:
Barnet er i sentrum og henger opp flagget på morgenen. Barnet velger bursdagsmat, som lages sammen med barnet i barnehagen. Bursdagskrone og rakettoppskyting er vanlig rituale. Styrker selvbildet. Vi er mest mulig sukkerfri.
 
Barnas samlinger:
Hver avdeling har tema om familien på høsten. For å bli kjent med hverandre har vi brukt å ha samlinger der hvert barn forteller om hvem de har hjemme, farge på huset, kosedyr, leker etc. Vi starter med de "gamle" barna slik at de nye ser hva som forventes å skje. Foreldre får lapper hjem når det er deres tur. Barnets medbestemmelse og det å bli bedre kjent, står i sentrum.
 
Barnehagens bursdag:
Eide barnehage ble innviet 10.10.89 . Denne dagen bruker vi å markere med en liten sammenkomst av gjester på ettermiddag. Gjestene er de barna som gikk hos oss i fjor og som nå går i 1. klasse ved barneskolene i kommunen. Målet er å holde vedlike vennskap.
Bakeuke:
Vi baker til jul sammen med barna. Oftest pepperkaker og hvite kakemenn. Vi baker også til Lucia: Lussekatter og arrangerer grøtfest for foreldre og søsken.
Karnevalsdager:
I februar er det karneval. Vi kler oss ut og avslutter med stort karneval. Vi har utkledningsklær i barnehagen, men barna har lov å ta med seg, unngå helst "skytevåpen". Mål: Tørre å være litt sprø og spontan, være "en annen". Å male seg i ansiktet er moro og uvant.
Påskefrokoster:
Foreldre inviteres til barnehagen for å spise frokost sammen med oss en dag. Dere får innbydelser hjem. Styrker kontakt hjem-barnehage.
Besteforeldredag:
Hver avdeling inviterer besteforeldre spesielt på besøk en dag. Er med på avdelinga til en kopp kaffe og en prat, se hvordan vi har det. Vi har god lyst til masse besøk av besteforeldre,oldeforeldre. Kanskje noen vil komme på besøk og fortelle litt fra gamle dager en dag? Hadde vært kjempeartig. Kanskje i ei fellessamling? Hjertelig velkommen. Mål: Styrke kontakten mellom generasjonene.
Sjørøveruke:
Siden oppstart i -89 har vi hatt sjørøveruke med sjørøverfest på slutten av året. Det er skummelt og "småfarlig", men barna er trygge nå, og godt sammensveiset. Send med ei gammal T-skjorte og et hodetørkle så lager vi øyelapp. Vi leker sjørøver/fange-leker ute , kanskje kommer Røde Billy, i mange, mange år har vi reist på sjørøvertokt med Håholmens vikingskip. Vi leter etter skatt og er litt mer "gærne" enn ellers.
Overgang barnehage-skole:
Blir kjent med skoleveien når vi går til skolen til bli kjent-dager på skole/SFO. Avvikler møter med skole, spesielt omkring barn med særlige behov. Får besøk av 1-klasselærer.
 
Kontakt med eldresenter/sykehjem: Tar med smågrupper; synger, tegner og snakker med de eldre.